check
למה ללמוד ספרות השוואתית? | החוג לספרות כללית והשוואתית

תפריט

צרו קשר

ראש החוג ויועץ לתלמידי בוגר: פרופ' יואב רינון
דוא"ל: yoav.rinon@huji.ac.il

יועץ לתלמידי מוסמך: פרופ' גור זק
דוא"ל: gur.zak@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: גב' גל יאנג
טלפון: 02-5883581
דוא"ל: galzohary@savion.huji.ac.il

שעות קבלה: יום א' 14:30-11:30, ימים ב'-ה', 13:00-10:00
בניין מדעי הרוח, חדר 4505 (גוש 5, צבע ירוק)

למה ללמוד ספרות השוואתית?

לימודי ספרות השוואתית חולשים במהותם על תחומי ידע נרחבים בתחום הספרויות ומעבר לו, וככאלה יש בהם להעניק ללומדים וללומדות אותם פרספקטיבה רוחבית של נושאים רבים לצד יכולת ניתוח מדוקדקת ומעמיקה שלהם. כלי האינטגרציה שניתנים לסטודנטים/יות בחוג, כמו גם היחשפותם/ן למנעד רחב של גישות, נקודות-מבט ותפישות-עולם הם כלים רבי-עוצמה שישרתו אותם/ן בכל אשר יפנו.לצד השכלה ספרותית ותיאורטית רחבה, הלימודים בחוג מעניקים לתלמידים בסיס הומניסטי וכלים לחשיבה ביקורתית החיוניים לכל בחירה מקצועית. בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:


1. מחקר אקדמי באוניברסיטאות, מכוני מחקר ומוזיאונים.
2. תעסוקה בעולם המו"לות והשתלבות בעמדות מפתח בהוצאות ספרים שונות במגוון משרות של כתיבה, עריכה, תרגום וניהול.
3. השתלבות בתקשורת הישראלית - תפקידי עריכה, כתיבה ותרגום בעולם העיתונות והאינטרנט
4. הוראה - לימודי המשך לתעודת הוראה ועיסוק בהוראה במוסדות חינוך.
5. עיסוק כמבקרי ספרות וכעורכים לשוניים במסגרות שונות וכעצמאיים.
6. השתלבות בעולם הספרות כמשוררים/ות, סופרים/ות ומתרגמים/ות (בין בוגרי החוג: סמי ברדוגו, איימן סיכסק, מיכל פיטובסקי, ליאור שטרנברג)

 

מדוע בחרתי ללמוד ספרות השוואתית?

 למה החלטתי ללמוד ספרות? לא היו לי כל-כך הרבה אפשרויות לבחור מתוכן. יכולתי כמובן ללכת ללמוד בכל חוג אחר באוניברסיטה, אבל תמיד ידעתי שאת מקצוע הספרות, שהתאהבתי בו עוד בחטיבת הביניים, ואחר כך במגמת ספרות בתיכון, אלמד גם באקדמיה. השאלה הייתה איזו ספרות? כללית והשוואתית? עברית? לטינית? רוסית? בניגוד לחוגי ספרות באוניברסיטאות אחרות, שבהן היה מבחר מוגבל מאוד בין מסלולי הספרות המוצעים, המסלול של ספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית הצליח לזקק את כל הדברים שאהבתי בספרות מלכתחילה: האפשרות לקרוא בטקסטים עבריים לצד טקסטים מספרות העולם, ללמוד אותם לפי תמות ונושאים (ולאו דווקא בהתאם לציר הזמן ההיסטורי) ובעיקר היכולת לבנות מערכת לימודים שתאפשר לי לטעום מכל העולמות ובה בעת להתעמק בספרויות מסויימות שאני אוהבת במיוחד—בראש ובראשונה שירה וספרות לטינו-אמריקאית—לצד עיסוק מינימלי בחומרים פחות מעניינים עבורי. לבסוף, הדבר שהכריע את הכף היה הסטודנטים בחוג והסגל האקדמי שלו. חיפוש קטן בגוגל שכנע אותי שאשמח ללמוד מהם ולחוות איתם את התואר הראשון שלי.

ענבל מגן

ענבל מגן, תלמידת ב"א

--------------------

 

מדוע בחרתי ללמוד ספרות? בחרתי כי אני מוצא את התחום מרתק. לא אחת אני שומע את השאלה "מה תעשה עם זה?", התשובה שלי: "אסיים את התואר עם חיוך". כן, כן, אני מאמין שאת התואר שלי אסיים עם חיוך וזאת בשל העובדה שבחרתי ללמוד משהו שאני אוהב. עולם הספרות כולל בתוכו שלל סגנונות וגוונים שרק מחכים שאגלה אותם. בכל פעם שאני לומד משהו חדש בתחום, אני נפעם. בחרתי ללמוד ספרות מתוך אהבה, הרי מה שווים החיים בלי אהבה?

יואב ירון

יואב ירון, תלמיד ב"א

------------------

 

אל החוג התגלגלתי כמעט במקרה, ואולי מדויק יותר לומר שהתגלגלתי אליו כי מאוד רציתי  משהו ולא ידעתי בדיוק מה. הייתי בת תשע עשרה, כמה חודשים לפני סוף הצבא; היה לי חשד מחויך ועם זאת רציני להחריד שיכולותיי לגבש מחשבות משלי מתנוונות מרגע לרגע, והתחלתי לחפש לי מסגרת שתעודד אותי לחשוב מחשבות אחרות וגדולות ורחבות. בתיכון - הרגשתי שהחשיבה שלי משתנה וגדלה ומתרחבת במיוחד בשיעורי הספרות. מכאן הדרך לקבלת החלטה אימפולסיבית ומרוגשת הייתה קצרה. 

 והנה הקטע המעניין: גם היום, אחרי כמה שנים טובות בכמה מוקדים שונים במדעי הרוח, גם אחרי שלמדתי שלחשוב מחשבות על העולם אפשר בכל מני דרכים ולא רק דרך סיפורים, מסתמן שאני בוחרת להשאר בספרות. הנימוקים לכך רבים מאוד וסותרים לגמרי, אבל האחד שמכריע את הכף הוא כנראה זה: ספרות שונה מרוב הדברים שאפשר להתעסק בהם כאן בהר הצופים מכיוון שהיא אוספת לתוכה טיעונים והיסקים ואידאולוגיות ומלמדת אותנו לחשוב באופן ביקורתי יותר וחריף יותר, אבל בעת ובעונה אחת היא כל הזמן חותרת תחת כל המדויקות הזאת. היא מלהטטת מורכבות אחר מורכבות ומציפה נקודת מבט אחת אחרי השניה, ואז אומרת – הנה, עכשיו תתמודדו.

תמרה שביט

תמרה שביט, תלמידת מ"א

----------------------

 

התחלתי ללמוד תואר ראשון בספרות מכיוון שחשבתי ששום דבר אחר לא מעניין אותי. הייתי מאלה שפשוט החליטו, בלי התלבטויות ובלי שיקולים, שספרות וספרים הם הדבר היחיד שמעניין אותם/ן בחיים, וזהו. פשוט כך. למעשה, הדבר שממנו חששתי היה האפשרות שלימודי הספרות יהרסו עבורי את הנאת הקריאה.

אני מתחיל תואר שני בלימודי הספרות מכיוון שהבנתי במהלך הלימודים שדברים רבים מעניינים אותי. מצאתי שללמוד ספרות פירושו לא להתייחד בקריאה, אלא להתחבר לעולם. כיום הספרות מהווה עבורי לא רק מהות, אלא גם ארגז כלים, שבעזרתו אני ניגש לבחון ולהבין תופעות שאני נתקל בהן. והנאת הקריאה לא נפגמה, אדרבה, היא הפכה עשירה ומרגשת יותר בזכות אותו קשר לעולם.

יוסי מנדלוביץ

יוסי מנדלוביץ, תלמיד מ"א

----------------------

 

דרכי האקדמית לא התחילה בלימודי ספרות, אלא דווקא בלימודי פילוסופיה וקולנוע. בסיום התואר הראשון, ידעתי שאני מעוניינת להירשם ללימודים מתקדמים ושסוגיות פילוסופיות ממשיכות לעניין אותי. בה בעת, ביקשתי להרחיב את עיסוקי בסוגיות אלה בהקשרים שאינם תאורטיים בלבד, אלא מתוך עיון בטקסטים ספרותיים המפיחים חיים בשאלות קיומיות ומזמנים את ההרהור בהן מפרספקטיבה פואטית. החוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית הציע עבורי את המסגרת המתאימה ביותר למימוש השאיפות הללו בשל פתיחותו האקדמית, צביונו הבין-תחומי וגיוון תחומי המחקר של סגל המרצים והמרצות.

מירי אבישר

מירי אבישר - דוקטורנטית

---------------------

 

חווית הקריאה עבורי היא אירוע מלא ברגעים של התפרצויות רגש: מעין תנועה שבין עונג והנאה ועד טלטול מכאב ויגון. עולמה של היצירה הכתובה – ובמיוחד השירה – תמיד עורר בי, בשל כך, עניין ותמיהה מיוחדים; כיצד רצף סימנים שחורים המופיעים על נייר לבן יכול לצאת וללפות בעוצמה בקורא זר? שאלה זו קיננה בי מילדות בנוסחים שונים ומשתנים, וכדי להשיב עליה, הגעתי אל החוג לספרות כללית והשוואתית.

שחר לבנה

שחר לבנה - דוקטורנטית

--------------------

 

בעולם שבו מנגנוני שליטה רבי עוצמה מופעלים ללא הרף על התודעה שלנו ומעצבים את השקפותינו, פיתוחה ושכלולה של תודעה ביקורתית הופך להיות מצרך חיוני להתנהלותו של האדם החושב בחברה. החוג לספרות השוואתית, בשל הגיוון והמגוון שהם סימן ההיכר שלו, בשל המיזוג בין ספרויות שונות לצד עיסוק תיאורטי רחב-יריעה מספק ריבוי של נקודות-המבט שמאפשרות לעצב אדם חושב, ביקורתי, ער וקשוב לסביבתו, אדם שיכול לגשת לכל בעיה ולהתמודד עם כל שאלה שנוגעת למצב האנושי ולבחון אותן מכמה שיותר זוויות. כוחה של הספרות ההשוואתית הוא ביכולתה להציב אלה מול אלה כיווני מחשבה ותפישות-עולם שונות ובכך לייצר מבט עשיר יותר ומעמיק יותר על מציאות חיינו, להבינה טוב יותר - ולבקרה.

אסיף רחמים

אסיף רחמים, דוקטורנט

 

למה ללמוד מדעי הרוח? ראיון עם דיקן הפקולטה למדעי הרוח, דרור ורמן.